Logo

Pedagog

GODZINY PRACY PEDAGOGA

W ROKU SZKOLNYM 2020/2021

Poniedziałek: 800 - 930

Wtorek: 1245 - 1415

Środa: 800 - 1030

Czwartek:  1145 - 1500

Piątek: 1245 - 1500

 

*****************************************************************************************************************

     mgr Joanna Skrzydłowska

 

 

Siła i moc prostych słówsmiley

    Wszyscy lubimy, kiedy ukochane, najbliższe osoby zwracają na nas uwagę. Uwielbiamy czuć się docenieni, zauważeni, kochani. Dzieci szczególnie! Bardzo potrzebują zainteresowania ze strony rodziców i tego, by ci aktywnie uczestniczyli w ich życiu i doceniali codzienne wysiłki.

 Pamiętajmy o tym, że relacja dziecka z rodzicem jest najważniejszym fundamentem, na którym dziecko będzie budowało wszystkie swoje późniejsze doświadczenia. Wszystko, co mówią do niego mama czy tata, zostawia w nim ślad. Dbajmy o to, by jak najczęściej słyszało od nas pochwały i zachęty. Uda Ci się! Wierzę w Ciebie! Kocham Cię! – te proste słowa mogą sprawić, że dziecko, gdy dorośnie, stanie się odważnym, pogodnym dorosłym. Ważne też, by za słowami szły czyny, by zachowania rodziców nie były sprzeczne ze słowami, które kierują do dziecka.

 Psychologowie są zgodni co do tego, że poczucie własnej wartości nie jest kwestią genetyki, a jest budowane w dużej mierze przez otoczenie dziecka w okresie jego rozwoju. Rodzice często nie doceniają znaczenia pozytywnych komunikatów w wychowaniu dziecka, albo wręcz uważają tę metodę za coś szkodliwego, co sprawi, że dziecko będzie zarozumiałe i zbyt pewne siebie. Chwalenie jest sygnałem, że zauważamy pozytywne zachowania dziecka. Działa na nie motywująco. Jeśli docenimy np. fakt posprzątania pokoju, czy sumienną naukę przed klasówką mamy duże prawdopodobieństwo, że zachowanie to się powtórzy.

 Pozytywne wzmocnienia, które dziecko słyszy od najbliższych mu osób powodują, że będzie się ono starać jeszcze bardziej. Nieprawdą jest, że dziecko można „zepsuć” mówiąc mu, że świetnie sobie z czymś poradziło, że jest dla nas najważniejsze i kochane. Dziecko, które słyszy słowa wsparcia od opiekunów czuje w sobie spokój i wiarę we własne możliwości. Wie, że cokolwiek zrobi, cokolwiek się stanie – rodzic będzie przy nim. Czuje, że może zaufać innym. Dzięki temu będzie mu łatwiej budować pozytywne i silne relacje z ludźmi w dorosłym życiu

 Zdarza się, że kiedy dziecko zachowuje się poprawnie, nie zwracamy na to uwagi. Myślimy Tak grzecznie się bawi, nie będę mu przeszkadzać i zajmujemy się swoimi sprawami. Dopiero kiedy dziecko zaczyna marudzić albo stale daje się nam we znaki, kierujemy na nie swoją uwagę. W ten sposób, często wbrew naszym intencjom, utrwalamy złe zachowanie dziecka. Dzieci reagują bowiem według zasady: "lepiej być skrzyczanym, niż zignorowanym". Dla dziecka taka sytuacja jest często oczywista - rodzice poświęcają mu swoją uwagę tylko wtedy, kiedy "nabroi" lub zachowuje się nie tak, jak tego oczekiwano. Będzie więc powtarzać czynność za którą zostało skarcone, by znaleźć się w centrum naszej uwagi. Bardzo łatwo zmienić ten schemat. Reagujmy na to, co i w jaki sposób robi nasza pociecha w sposób pozytywny, szukajmy okazji, by chwalić, wspierać i zachęcać do dalszego rozwoju. Kiedy bawi się spokojnie w swoim pokoju przyjdźmy tam i powiedzmy: Ułożyłaś bardzo wysoką wieżę z klocków! Cieszę się, że tak dobrze się sama bawisz, ja wtedy mogę odpocząć, a bardzo tego potrzebuję.

Chwalić trzeba umieć…
Chwalić jednak też trzeba rozsądnie i uważnie. Niedobre jest etykietowanie dziecka, używanie słów, które odnoszą się do niego samego, a nie do działania. Ważne jest to, żeby opisać sytuację, która spowodowała pozytywną reakcję oraz uczucia, które w nas wywołała np. Kiedy widzę, jak się przygotowujesz do tego sprawdzianu to jestem z Ciebie dumny. Jestem pewien, że Ci się uda! lub To, że pomogłeś bratu posprzątać pokój jest dla mnie bardzo ważne. W ten sposób pomogłeś też mi, dziękuję! Taka komunikacja sprawia, że dzieci stają się bardziej świadome tego, co potrafią i jakie pozytywne skutki mają ich czyny. Należy też unikać zwrotów: „wreszcie”, „ten jeden raz” czy „ale”. Taka pochwała nie działa wzmacniająco, a służy wytknięciu poprzednich niepowodzeń, daje poczucie tego, że sukces był jednorazowy, że to cos wyjątkowego, co się nie powtórzy. Nie mówmy więc: Wreszcie udało Ci się porządnie pozmywać lub Ten jeden raz się postarałeś i zobacz, jakie są efekty! Taki komunikat wskazuje na jednorazowość, ośmiesza i powoduje obniżenie poczucia własnej wartości, a więc odwrotność tego, co powinny dawać pochwały. Bądźmy też kreatywni i wkładajmy serce w wypowiadane komunikaty. Te same słowa powtarzane przy każdej okazji, mechaniczne Wierzę w Ciebie wypowiadane znad gazety, nie przyniesie efektu.

Pamiętajmy, słowa dają moc!

Opracowano w oparciu o artykuły autorstwa Marleny Trąbińskiej - Haduch i Anety Kwaśny.

******************************************************************************************************************

 

DLACZEGO WARTO ORGANIZOWAĆ CZAS?

 

 

 

    Czas jest jak pieniądze.
Jeśli go zmarnujesz, zabraknie ci go wtedy, 

kiedy będzie ci potrzebny.
Z drugiej strony jeśli dobrze nim
gospodarujesz,
będziesz mógł też zrobić to, co lubisz!

 

Wniosek: Kiedy nauczysz się organizować swój czas, nie będziesz miał mniej swobody, ale więcej.

  Zarządzanie czasem to cenna umiejętność, która bardzo ci się przyda w dorosłym życiu. Może nawet przesądzić o tym, czy utrzymasz posadę. Przecież gdybyś to ty był szefem, nie chciałbyś mieć pracownika, który ciągle się spóźnia!

Wniosek: To, jak zarządzasz swoim czasem, pokazuje, jakim jesteś człowiekiem. Oczywiście planowanie swojego czasu nie jest łatwe. Zobacz, co może w tym przeszkadzać.

Przeszkoda #1: Przyjaciele

„Kiedy przyjaciele gdzieś mnie zapraszają, prawie zawsze się zgadzam, nawet jeśli naprawdę nie mam czasu. Myślę sobie: ‚Jak wrócę, sprężę się i wszystko ogarnę’. Ale to zazwyczaj nie działa i źle się kończy”.

Przeszkoda #2: Złodzieje czasu

„Telewizja jest jak odkurzacz. Programy i filmy bardzo wciągają i trudno się im oprzeć”.

„Potrafię spędzić całe godziny z tabletem w ręku. Czasami odrywam się od niego dopiero, kiedy rozładuje się bateria. Mam wtedy wyrzuty sumienia”.

Przeszkoda #3: Odkładanie wszystkiego na później

„Odkładam na później zadania domowe i inne obowiązki. Zwlekam z nimi do ostatniej chwili i marnuję czas na głupoty — to raczej nie jest najlepsze zarządzanie czasem”.

  Kiedy nauczysz się organizować swój czas, nie będziesz miał mniej swobody, ale więcej.

Co możesz zrobić?

1. Stwórz listę obowiązków. Wypisz na przykład obowiązki w domu i lekcje do odrobienia. Zapisz, ile czasu w tygodniu zazwyczaj potrzebujesz na każde z tych zadań.

2. Zrób listę rzeczy, które lubisz robić w czasie wolnym. Może się na niej znaleźć na przykład korzystanie z mediów społecznościowych albo oglądanie telewizji. Tu też zapisz, ile godzin zazwyczaj przeznaczasz na nie w tygodniu.

3. Stwórz plan. Spójrz na obie listy. Czy na ważne zadania zarezerwowałeś wystarczającą ilość czasu? A może musisz je zrobić kosztem rozrywki?

Wskazówka: Codziennie rób listę rzeczy do zrobienia, a potem odhaczaj każde wykonane zadanie.

4. Trzymaj się planu. Co prawda żeby zająć się ważniejszymi sprawami, od czasu do czasu będziesz musiał zrezygnować z jakiegoś spotkania towarzyskiego. Ale przekonasz się, że tak naprawdę masz więcej wolnego czasu — i bardziej się nim cieszysz.

5. Nagradzaj się — ale nie za szybko.„Czasami jak już zrobię dwa zadania ze swojej listy, myślę sobie: OK, teraz mogę 15 minut pooglądać telewizję, a potem wrócę do pracy. Ale z 15 minut robi się 30, z 30 — godzina, aż w końcu okazuje się, że zmarnowałam dwie godziny!”.
Rozwiązanie? Traktuj odpoczynek jak nagrodę za wykonaną pracę, a nie jak coś, co ci się automatycznie należy.

Co mówią twoi rówieśnicy.

„Układam sobie plan zajęć, żeby widzieć, co mam do zrobienia. Zapisuję w nim nawet chwile spokoju, w trakcie których mogę ‚naładować baterie. Dzięki takiemu planowi dobrze wiem, kiedy nie mogę sobie odpuścić, a kiedy mogę być elastyczna”.

„Nauczyłem się odmawiać, jeśli nie jestem w stanie czegoś zrobić. Czasami niełatwo jest powiedzieć ‚nie. Ale jeszcze się nie zdarzyło, żeby ktoś miał mi za złe odmowę, kiedy wyjaśniłem, że nie byłbym w stanie zrobić tego z pełnym zaangażowaniem”.

„Kiedy mój grafik był napięty do granic możliwości, nie dosypiałam albo rezygnowałam z ćwiczeń. Ale czasem ta dodatkowa godzina snu lub odrobina sportu sprawia, że następnego dnia zwiększa się moja wydajność i poprawia się moje samopoczucie. Dbanie o zdrowie jest naprawdę ważne”.

            Serdecznie zapraszam do kontaktu: joanna.skrzydlowska1@wp.pl lub bezpośredniego z zachowaniem wytycznych sanitarnych, po wcześniejszym kontakcie telefonicznym  piątek: w godzinach od 12:45 do 15.00.

Zapraszam : Joanna Skrzydłowska

****************************************************************************************************************

 

ZAJĘCIA KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNE

   

 

   Niepowodzenia szkolne są coraz częstszym problemem, jakie napotykają na swojej drodze uczniowie szkół podstawowych. Mogą one wynikać z wielu różnych przyczyn. Często nie zdajemy sobie sprawy, że na naukę czytania i pisania wpływają takie elementy jak:

▪ zaburzenia rozwoju ruchowego u dzieci (mała sprawność manualna, niezręczność ruchowa całego ciała);

▪zaburzenia rozwoju funkcji poznawczych (zaburzenia, nieharmonijny rozwój percepcji wzrokowej, słuchowej, orientacji przestrzennej);

▪ zaburzenia rozwoju emocjonalno – społecznego (nadpobudliwość lub zahamowanie psychoruchowe);

▪ zaburzenia mowy.

  Celem zajęć korekcyjno – kompensacyjnych (terapii pedagogicznej) jest usprawnienie funkcji zaburzonych analizatorów, kompensacja braków, ćwczenie pamięci, koncentracji, doskonalenie umiejętności czytania, pisania, ortografii, wzbudzanie motywacji u uczniów oraz stwarzanie okazji do odnoszenia przez nich sukcesów.

  Podczas zajęć dobierane są odpowiednie techniki i metody wpływające pośrednio i bezpośrednio na poprawę osiągnięć dydaktycznych, co zdecydowanie wpływa na lepsze funkcjonowanie emocjonalne i społeczne dziecka. Zajęcia nastawione są na eliminowanie ujemnych konsekwencji, podwyższanie samooceny i motywacji do nauki. Terapia ta dąży do
wszechstronnego rozwoju zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych.

 W klasach I-III najważniejszym celem zajęć jest usprawnianie funkcji spostrzegania wzrokowego, funkcji słuchowej, orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo - ruchowej, funkcji motorycznych; wyrównywanie braków w zakresie edukacji polonistycznej i matematycznej oraz rozwijanie pozytywnej motywacji do pracy.

 W klasach IV-VIII celem zajęć jest głównie stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, trening ortograficzny, umożliwienie uczniom opanowania podstawowych umiejętności czytania i pisania oraz przezwyciężanie skutków niepowodzeń szkolnych.

Zajęcia odbywają się w małych grupach. Dostosowane są do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego ucznia oraz do jego tempa pracy.

Zajęciami objęte są dzieci:

▪ posiadające opinię Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej ze wskazaniem do uczestnictwa w tych zajęciach;

▪ z dysleksją lub ryzykiem dysleksji;

▪ z nieharmonijnym rozwojem psychoruchowym;

▪ z inteligencją niższą niż przeciętna;

▪ z zaburzonym funkcjonowaniem analizatorów;

▪ z zaburzeniami emocjonalno – motywacyjnymi.
 

Wskazówki dla rodziców do pracy w domu

   Rodzicu, podczas pracy ze swoim dzieckiem pamiętaj, abyś starał się pamiętać o następujących zasadach:

1. Dbaj, aby dziecko wykonywało dokładnie i poprawnie wszelkie polecenia. Przedstawiając mu zadanie do wykonania lub wydając polecenie, nie pomijaj niczego, co może ci się wydawać zbyt oczywiste bądź proste. Sprawdź, czy dziecko dobrze zrozumiało, co ma robić i czego od niego oczekujesz. Podawaj tylko proste, krótkie polecenia.

2. Pamiętaj: „raz” nigdy nie wystarcza –uczenie się dzieci ryzyka dysleksji wymaga niezmiernie wielu ćwiczeń i powtórzeń. Jest to potrzebne, aby dana wiedza się utrwaliła, a czynności uległy automatyzacji.

3. Naucz dziecko odpowiedzialności za wykonaną pracę przez wykształcenie nawyku jej kontrolowania i poprawiania, zanim odda ci do sprawdzenia.

4. Staraj się pracować z dzieckiem twórczo, w sposób niekonwencjonalny, interesujący. Wykorzystuj nowe pomoce, zaskakujące formy uczenia się, na przykład niech dziecko uczy się liter, układając ich wzór z ciekawych
 przedmiotów.

5. Staraj się zainteresować dziecko tym, czego się uczy. Dobrze, jeśli samo odkrywa, co powinno wiedzieć.

6. Stosuj wzmocnienia (pochwały, nagrody rzeczowe lub miłe wydarzenia). Niektóre z nich wcześniej ustal jako nagrody i określ zasady ich
przyznawania.

7. Uczenie i odrabianie zadań domowych organizuj systemem „małych kroków”: materiał podziel na części (nie za dużo naraz).

8. Obserwuj dziecko, gdy dostrzegasz znużenie, stosuj krótkie przerwy relaksacyjne połączone z aktywnością ruchową.

 9. Wdrażaj porządek i stały rozkład dnia (ta sama pora wstawania, spożywania posiłków, wykonywania obowiązków, kładzenia się spać). Daje to poczucie spokoju i ładu. Organizm dziecka, zwłaszcza układ nerwowy, ma czas na regenerację.

10. Planuj z wyprzedzeniem wszystkie sprawy dodatkowe (nieujęte w rozkładzie dnia), w których dziecko będzie uczestniczyć.

11. Dyskretnie przypominaj dziecku o jego obowiązkach.

12. Daj dziecku czas na odpoczynek po szkole, odrabianie lekcji powinno się odbywać po niezbyt długiej przerwie. Tuż przed rozpoczęciem pracy niech dziecko wykona kilka ćwiczeń ruchowych przy muzyce.

13. Zapewniaj dziecku miłe i spokojne miejsce do odpoczynku i zabawy.

14. Stwarzaj dziecku warunki do koncentracji uwagi podczas odrabiania lekcji. Trzeba ograniczyć silne bodźce (wyłącz głośną muzykę, telewizor, radio, unikaj głośnych rozmów). Wokół stołu do odrabiania lekcji nie eksponuj zabawek, by nie rozpraszać dziecka.

15. Ograniczaj dziecku oglądanie telewizji i granie w gry komputerowe. Zajęcia te powinny się odbywać we wcześniej zaplanowanym czasie i być traktowane jako nagroda (dozowana w ścisłych granicach czasowych). W zamian bardzo wskazane jest wyjście z dzieckiem na spacer lub udział raz w tygodniu w zajęciach sportowych, plastycznych czy tanecznych

16. Dostosuj ilość nauki do możliwości psychofizycznych dziecka.

17. Rozbudzaj w dziecku zainteresowania.

18. Dbaj o prawidłową dietę, bogatą w białko i nienasycone kwasy tłuszczowe (ryby, owoce morza, tran, witaminy A+E).

19. Pilnuj, aby przystępując do nauki, dziecko nie było głodne ani spragnione. Ucz dziecko relaksacji.

                                                                      Opracowanie: Pedagog szkolnysmiley

                                                                                   Joanna Skrzydłowska

Dodatkowe pytania lub problemy proszę zgłaszać na adres: joanna.skrzydlowska1@wp.pl


********************************************************************************************************

PORADY SKUTECZNEGO UCZENIA SIĘ W DOMUsmiley
 

 

 

   Skupienie się na regularnej nauce w domu, gdy zajęcia ze szkoły  przeniosły się do sieci, wcale nie jest łatwym zadaniem. Mam jednak dla ciebie kilka porad, dzięki którym poradzenie sobie z nauką kolejnych przedmiotów – będzie nieco łatwiejszeyes

 

1. Przygotuj się tak, jakbyś miał wyjść z domu.

   Na początek jedno z trudniejszych zadań: to, że nauka odbywa się zdalnie, z reguły nie oznacza, że można wylegiwać się w łóżku do późna. Wstań raczej wcześnie i wykonuj wszystkie te czynności, które zawsze robisz przed wyjściem – prysznic, ubieranie, śniadanie. Dzięki temu nie wypadniesz z rutyny, a i odpowiednie przygotowanie sprawi, że podejdziesz do czekających cię zadań "na serio".

2. Pozbądź się rozpraszaczy.

   Wyłącz telewizor. Z telefonem pewnie nie będzie już tak łatwo. Koniecznie zamknij portale społecznościowe otwarte w kolejnych kartach przeglądarki internetowej. I nie przeglądaj kolejnych poradników z serii "100 filmów/seriali/książek, które musisz obejrzeć/przeczytać", chociaż wiemy, że kusi. Polecam też posprzątanie pokoju, w którym masz zamiar to robić – bałagan rozprasza, a w czystych miejscach nauka jest po prostu przyjemniejsza.

3. Ustal plan dnia.

   Odpowiednio opracowany harmonogram dnia to już połowa sukcesu. Zaplanuj, co, o której i przez ile czasu będziesz robił. Obowiązkowe zajęcia e-learningowe ze szkoły ? Zadania domowe? Podziel dzień tak, by znaleźć czas nie tylko na naukę, ale też na odpowiednie przerwy. Jeśli będziesz działał wedle rozpisanego planu dnia, powrót do  szkoły będzie łatwiejszy. PS. Polecam jednak, by rozpiska nie wyglądała tak: film, serial, książka, 15 minut na naukę, ćwiczenia, film, serial, książka, prysznic, sen ;-)

4. Czasami trzeba się zmusićwink

   Wiemy, że siedząc w domu i mając wokół siebie tyle pokus, zebranie się do nauki wcale nie jest łatwe. Czasami po prostu musisz... się zmusić. Może warto zastosować system gratyfikacji i np. zagrać na PlayStation albo zjeść coś słodkiego dopiero w ramach nagrody?

5. Najtrudniejsze zadania na początek.

   W myśl teorii, że kiedy jesteś wyspany, to organizm pracuje najlepiej, w planie dnia najtrudniejsze zadania ustaw sobie na początku. Łatwiej będzie uczyć się od tego, na co najbardziej nie mamy ochoty, wiedząc, że czekające nas za chwilę zagadnienia są o wiele łatwiejsze i przyjemniejsze.

6. Nie katuj się jednym przedmiotem przez cały dzień.

   Jeżeli tylko masz taką możliwość, nie poświęcaj całego dnia na przyswojenie jak największej części materiału z jednego przedmiotu. Po pewnym czasie uczenia się o tym samym, wszystko ci się pomiesza, a nowe treści nie będą wchodziły do głowy. Dlatego tak ważne jest, by w miarę możliwości skupiać się na mniejszej ilości materiału, ale za to z kilku różnych przedmiotów.

7. Najpierw teoria, potem praktyka.

   Masz zrobić ćwiczenia, więc od razu się za nie zabierasz? Odradzam. Powinno pójść łatwiej (a może i szybciej), jeśli najpierw poświęcisz chociaż chwilę na przypomnienie sobie teorii.

8. Przygotuj jedzenie.

   Warto pamiętać, że podczas nauki organizm zużywa bardzo dużo energii i kalorii potrzebuje równie mocno, co tlenu. Kiedy umysł pracuje na zwiększonych obrotach, należy dostarczać mu odpowiednich płynów i posiłków. W miarę możliwości najlepiej ustaw je obok swojego stanowiska do nauki, dzięki czemu nie będziesz musiał co chwilę wychodzić do kuchni. Podobno każdy pretekst do przerwy jest dobry, ale nie należy przesadzać w żadną ze stron.

9. Zadbaj o odpowiednie oprogramowanie.

   Odpowiednie oprogramowanie może okazać się niezbędne podczas nauki zdalnej. Najważniejsza kwestia, to opanowanie takich programów jak Webex czy Microsoft Teams, dzięki czemu wirtualne spotkania w większych grupach przestaną stanowić problem.

10. Zrób sobie przerwę!

   Dochodzimy do najprzyjemniejszego punktu programu, czyli odpoczynku! Oczywiście trzeba pamiętać, by nauka była przeplatana przerwami, a nie przerwy – nauką. Umysł także potrzebuje odpoczynku, dlatego warto pamiętać, by poćwiczyć, albo obejrzeć film lub dwa. Wszystko w końcu jest dla ludzi!

 

PEDAGOG SZKOLNYsmiley

 

Drodzy Rodzice! Drodzy Uczniowie!

   W tym trudnym dla nas wszystkich czasie pragnę zapewnić o swojej gotowości do wsparcia. Jeśli ktoś z Was ma taką potrzebę, to zachęcam do kontaktu. Pomoc w postaci konsultacji, poradnictwa i ewentualnych interwencji psychologiczno – pedagogicznych kieruję do Rodziców oraz naszych Uczniów. W sytuacjach trudnych takich jak: pojawienia się lęku, obniżenia nastroju, czy innych przejawów kryzysu emocjonalnego lub nieradzenia sobie z sytuacją zewnętrzną, proszę o kontakt telefoniczny ze szkołą lub na adres e-mail: joanna.skrzydlowska1@wp.pl

 

 

Dyrektor zaprasza

mgr inż. Janina Wyszkowska

 

Publiczna Szkoła Podstawowa
im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego
ul.Szkolna 4 
26 - 420 Nowe Miasto nad Pilicą
tel./fax: 48 67 41 221
tel: 48 67 40 002 
e-mail:

specjw@box43.pl

 

Zobacz również

wersja językowa

Kalendarz

grudzień 2020
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Ni
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Zegar

  • :
  • :
Akceptuję

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.